Kappadokien, världens mest
förtrollande landskap i Turkiet

Som så många andra hade vi fått erbjudande att åka till Turkiet under en vintervecka till ett mycket rabatterat pris. Vi blev intresserade och en tisdag i januari flög vi  iväg med  ett turkiskt flygbolag till Antalya i Turkiet. Resan ner tog cirka 3,5 timmar och väl på turkisk mark letade vi upp vår buss. Vår chaufför hette Ügür och vår kvinnliga guide hette Nilay. Nilay är född och uppväxt i Norge av turkiska föräldrar. Hela hennes familj flyttade tillbaka till Turkiet när Nilay var 16 år, trots detta  pratade hon en lättförstående norska.

Turkiet har en del i Europa och en del i Asien. Det bor cirka 76 miljoner människor här och 98% av befolkningen är muslimer. Turkiet är en republik och en sekulär stat. Huvudstaden heter Istanbul. Mustafa Kemal, Atatürk, turkarnas fader blev den förste presidenten, som mellan 1925–1935 förvandlade Turkiet med genomgripande reformer till ett modernt samhälle. Nuvarande  president heter Erdogan.  Efter cirka 1,5 timme kom vi  till vårt hotell Agua Park, som låg utanför en liten ort Konakli. Ett otroligt fint hotell som tydligen precis hade öppnat för säsongen, man putsade, tvättade fönster, sopade , gjorde rent poolerna med mera. Vi var inte många gäster på hotellet. Det fanns cirka sex olika pooler samt en inomhuspool från vilken man kunde simma ut i en utomhuspool. Vår utsikt ut mot medelhavet var betagande och vi satt en lång stund på balkongen och njöt av den vackra utsikten och den ljumma vinden.

Utsikt mot Medelhavet från vår balkong på hotell Agua Park.

Dag 2
Vi blev hämtade vid hotellet av vår chaufför och guide och kördes till en mycket vacker moskè med 4 minareter. Kvinnor fick täcka sitt hår och samtliga ta av sig skorna innan vi gick in i en vacker sal med blå och vit keramik, golven helt täckta av mattor och längst fram fanns en vacker tavla som visade riktningen mot Mecka. Innan man som troende går in i moskèn för att be, måste man tvätta sig och därför finns en brunn utanför med små stolar, där man kan tvätta sig med början i ansiktet och så vidare. Från minareten blir man som muslim påmind om när det är dags att be, 5 gånger per dygn med början vid 5-tiden på morgonen dånar en salvelsefull röst ut från minareten. Du kan be var som helst, bara du vänder dig mot Mecka. Turkiets största moskè finns i Istanbul och heter ” Haga Sofia, Den Blå Moskèn”.
  ► Resan fortsätter mot floden Manavgat där vi gick ombord på en flodbåt som sakta tuffade fram under en timmes tid. Vid ankomsten till Medelhavet kunde vi promenera en timme innan vi gick ombord igen, nu för att äta lunch. Kycklingspett eller grillad öring till det couscous och sallad samt bröd. Till dessert blev det skurna apelsiner. Under hemresan kunde vi beskåda flera gamla sjörövarskepp som nu låg på ett varv  för att renoveras inför säsongen. Dessa skepp går ut från Antalia och några andra städer och kryssar i  Medelhavet med turister.

Dag 3
Avfärd 07:00 för att köra upp till Kappadokien och dit är det cirka 51 mil, men på vägen blir det en del stopp. Vi kör upp i de mäktiga Taurusbergen som ligger snötäckta och högsta punkten ligger i Alacabelpasset, 1825 meter över havet. Vägarna som vi åker på är mycket  bra, motorväg hela vägen upp till Kappadokien. Efter två timmars körning stannar vi vid en bensinstation, där man kan gå på toaletten, handla lite kaffe eller turkiskt te. Något som är verkligt gott är deras äpplete, granatäpplete, eller färskpressad granatäpplejuice. Det finns också stånd där det säljs souvenirer, läderväskor, ponchos, keramik, schalar med mera. Toaletterna är ibland försedda med enbart två fotsteg vilket är ovant och svårt för oss europeer. Toalettpapper är ofta en bristvara så det bör man ha med sig. Vi fortsätter resan och efter ytterligare två timmar  väntar lunch på oss strax innan Konya. Det var buffè och en alldeles utmärkt sådan, med massor av olika rätter. Fläskkött finns inte då 98% av Turkiets befolkning är muslimer och som muslim äter man inte fläskkött, det är kyckling på många olika sätt, grytor med oxkött, många röror, lammköttbullar, mycket grönsaker och alltid ett bord med söta turkiska kakor och puddingar.
  ► Efter lunch fortsätter vi på den Anatoliska högplatån, där man odlar sockerrör, vindruvor och korn. Vi skall åka till det berömda Mevlanamuseet, skapat efter Mevlana Rumi (1207–1273), som var en persisk mystiker och poet, han var grundare till Mevlanaorden vilken strävar efter mystisk förening med världssjälen genom böner och extatiska danser. I klosteranläggningen krönt med en turkosfärgad kupol, finns Mevlanas grav. I ett rum visas  gamla Koranhandskrifter och i en liten låda sägs det finnas lite av
Mohammeds skägg. Lådan ligger i en glasmonter, som blir kysst av alla som går förbi. Mevlanas
lärjungar, dervischerna, bodde här i klostret och hade vars en liten cell där de bodde och mediterade.
  ► Vi fortsätter färden och innan vi kommer fram till vårt hotell skall vi besöka en underjordisk stad. Här i denna del av landet finns flera underjordiska städer som man håller på att gräva ut. Dessa bosättningar hade bostäder, stall, ventilationssystem, kyrkor och  brunnar. Vi besöker Serhath och går ner två våningar i en bostad. I en av dessa underjordiska städer sägs det ha bott cirka 20 000 invånare! Besökarna var många och mörkret föll medan vi stod i kö. Många tycker inte om att  gå ner så här och valde att stanna uppe. Utanför utgången stod flera kvinnor skrikande vid sina bord fulla med dockor och ville sälja dessa till ett pris av två euro. Klart att en docka skulle med till Sverige! Nevsehir är staden där vi skall bo i tre nätter och det är trötta resenärer som checkar in på
”OTEL ALTINÖZ”.

Den fantastiska ballongfärden i Kappadokien.

Dag 4
Idag var vi uppe tidigt och nere i receptionen. Vi var fem personer från vårt hotell som hade bokat oss för en ballongfärd och blev hämtade prick klockan 06:00. Vi körde cirka en halvtimme innan vi kom fram till ett riktigt månlandskap. Tjocka kläder hade vi, temperaturen visade –4 grader på morgonen och det var härligt att bli bjuden på kaffe och te samt bullar under tiden som ballongen fylldes med luft. Det gick fort och det började ljusna lite när ballongen var fylld och korgen på rätt köl. 20 personer skulle upp i korgen som bestod av fem rutor, piloten i det stora i mitten och fem gäster i varje ruta i korgen. Så lämnade vi marken och gled sakta uppåt , vi var inte ensamma! Minst 30 andra ballonger kunde vi se runt om oss, piloten Mustafa drog i snören med jämna mellanrum och gled över och runt  andra ballonger samt över stenformationer som är allt ifrån små till jättehöga. Vi steg som högst till 500 meter över marken och trots att jag är höjdrädd glömde jag det helt och bara njöt av soluppgång och tystnaden och att få se detta märkliga landskap från ovan. Piloten är skicklig och efter en timmes färd landade vi på kärran bakom bilen och detta utan något som helst besvär. Väl på marken bjöds det på champagne och alla fick ett certifikat med sitt namn på.
  ► Tillbaka på hotellet kunde vi ta av lite kläder och hann med frukost innan det var samling i bussen för nästa utfärd. Vi åkte till Duvornas dal och beundrade alla fantastiska formationer samt tittade på alla dessa duvor vars exkrement effektivt samlades in för att bli gödning till vinstockarna. Här odlades mycket vin, citrusfrukter och granatäpplen. Nästa stopp blev i nationalparken Göreme, och utomhusmuseet där, en klippstad där det en gång bott människor. Här finns många grottor som varit bostäder samt ett stort antal kyrkor som har tagits fram, de är från 900–1000 talet många med vackra fresker. Det blir en hel del klättringar här, men det är det mödan värt. 1985 blev nationalparken UNESCO världsarv.
  ► Nu åker vi till Ürgüp och beundrar ”sagoskorstenarna”. Dagen fortsätter med ett besök hemma hos en familj, som bor i en grotta i tre våningar i Uchisar. Grottan har ett stort vardagsrum där golv och väggar är täckta med mattor. En kamin finns och 2 fönster har man tagit upp så ljus kommer in. Här dricker vi kaffe eller te och pratar med sonen, som skall ta över grottan efter sina föräldrar. Den har bebotts i fyra generationer. På ovanvåningen tittar vi in i sovrummet och utanför finns en underbar terrass med härlig utsikt över grottlandskapet. Man har också lite försäljning av souvenirer som hustrun och en syster arbetar med.
  ► Sista stoppet för dagen är i Dervischernas hus där vi sitter trångt runt en fyrkantig scen. In kommer fyra musiker , en talare och fem dansare. Alla iklädda svarta kåpor. Hela ceremonin kallas för sema. En Sema består av olika moment varav dansen varar ca femton minuter. När dervischerna börjar dansa sker det i ett bestämt mönster.  Under den så kallade virveldansen   snurrar männen åt samma håll med höger hand riktad uppåt för att ta emot Guds kraft och vänster hand riktad nedåt för att låta kraften gå ner i jorden.

Dervischernas dans Dervischernas dans

Dag 5
Första besöket var på en mattfabrik där flera män gjorde en show av visningen. Men först fick vi veta hur silkestråden kom till och hur man kunde utvinna metervis med trådar ur kokongen. Några damer satt framför vävstolar och vävde komplicerade mönster, vissa mattor tog år att väva. En av de dyraste sidenmattorna hade två systrar vävt under tre år. Den som ville köpa en matta fick pruta rejält.
  ► Efter lunch åkte vi först till Mustafapasa en liten by där greker bodde ända fram till 1923 då de tvingades återvända till sina gamla hembygder. I denna lilla stad finns massor av gamla ornamenterade grekiska hus. Resan fortsatte till Munkdalen och Cavusin där vi får uppleva ett  fantastiskt landskap med sina ”sagoskorstenar” som heter så,

Sagoskorstenarna med sina hättor. Sagoskorstenarna med sina hättor.

då man förr i tiden trodde att det var skorstenar som tillhörde älvor och andra sagoväsen. De högsta är upp emot 40 meter höga och många har en liten hätta på toppen. Vi  beundrar makalösa klippformationer och uthuggna kapell, vi ser den stora stenkamelen med sin last på ryggen, andra stenformationer kan bli vad din fantasi gör det till.  För miljoner år sedan fick berget Erciyes vars högsta topp är 3917 meter, och två andra ett vulkanutbrott där de spydde ut mängder med sten och lava. Med tiden komprimerades askan som spridits över platån till tjocka skikt av tuffsten, tunnare lager av hård basaltlava spreds över tuffstenen, basaltlavan började efter hand spricka och regnvatten trängde ner. Kullarna vittrade till pyramider och sedan till de smala pelarna krönta medbasalthättan, de så kallade fairyskorstenarna.
  ► Kvällen avslutas med en turkisk afton i en stor grotta. Vi var många gäster som bjöds på vin och snacks. Showen varade i två timmar med en liten paus i mitten. Höjd- punkten här var en magdansös samt en kvinna som dansade runt runt iklädd en mycket speciell kjol .

Dag 6
Vi lämnar Kappadokien och färdas nu tillbaka mot Antalya. Vi kommer att bo på ett hotell en bit ifrån Antalya. Efter ett par timmar stannar bussen vid ett gammalt kamelhärbärge en så kallad karavan-
seraj. En gång i tiden när man färdades med kameler fanns det många sådana platser längs vägen, där
förare och kamel kunde ta in för natten, samt att det skedde mycket handel här. Denna moderniserade seraj hade basar, försäljning av drycker och snacks. Färden går först över den Anatoliska högplatån och därefter klättrar bussen vidare upp i Taurobergen där det precis hade snöat. Sista biten innan Antalya kantas  vägen av bomullsfält, bomullen skördas på hösten  innan regnet kommer. Så småningom kommer vi till vårt hotell som heter Lake and River Side, ett gigantiskt  hotell.

Dag 7
Efter frukost åker vi in till Antalya, som har cirka två miljoner invånare. Staden ligger vid Medelhavet och är ett känt turistmål. Här finns flera golfbanor och många svenskar åker hit för att spela golf. Snart väntar smyckefabriken där vi först får information av en svensk man som arbetar på fabriken. Han berättar kort om olika guldsorter och vad karat är. Om man skall köpa något smycke är det viktigt med prutning. Försäljarna var många och duktiga på att sälja. Nästa ställe var en skinnfabrik, där vi först fick se en catwalk, mannekänger med fina läderjackor och kappor. Därefter vidtog eventuell provning och köpslående.
  ► Så lämnar vi fabriken och kommer till vårt lunchställe, där man kan sitta ute såväl som inne. Vi har haft tur med vädret, det har varit sol och blå himmel alla dagar utom resdagen från Nevsehir ner till Antalya. Nu har vi ett par timmar i Antalyas gamla stadsdel, beundrar den räfflade minareten, går ner till hamnen förbi alla marknadsstånden, beundrar de gamla skeppen och så tar vi hissen upp från hamnen till gatunivån och har en hisnande utsikt på hissplattan. Samling igen vid bussen, för färd till hotellet som är 13 våningar högt, vi får ett rum på 12:e våningen med en fantastisk utsikt.

Dag 8
Väckarklockan ringer tidigt, tidigt eftersom flyget lyfter 05:15. Sammanfattningsvis kan man säga att det har varit en fantastisk resa, mycket har vi sett och upplevt, maten är god desserterna söta och många, vinet dyrt, ölen god med varierande priser.

Hur kan då resan vara så billig som den är?
I januari kostade flyg tur och retur samt sju övernattningar med frukost på 4–5 stjärniga  hotell, bussresa  och guide 990 kr. Till detta kom eventuellt lunchpaket, middagspaket, dricks, drycker, ballongfärd och privata inköp. Till guiden och chauffören är det lämpligt att ge 1–1,5 euro per dag och person samt överlämna detta i ett kuvert till var och en den sista dagen. Under vintermånaderna sponsrar turkiska staten samt de tre fabrikerna resorna hit och vi kan bara säga att resan var värd varenda krona.